zondag 15 mei 2005

Gent verkend

Nog een fietstocht.
Ditmaal keurig georganiseerd door de Fietsersbond van Gent. Burgemeester Frank Beke fietst mee. Ook een aantal andere politici: Europees parlementslid Anne Van Lancker van de SP.a en haar man, de gemeenteraadsleden Filip Watteeuw en Tine Heyse van Groen! Een jonge vrouw van Gent Blogt met een fototoestel. Later blijkt dat het Lena is, notabene dan nog een collega, zoals ik later ontdek. Ik heb mijn fototoestel thuisgelaten om ongehinderd te kunnen fietsen.

Er is politiebegeleiding: enkele flikken fietsen mee en houden de auto's tegen aan de kruispunten. Er rijdt een motard mee; een combi sluit de stoet af. Iets anders dan bij die anarchisten van Trapkracht dus. Tussendoor hoor ik de burgemeester aan een politiefunctionaris meedelen dat hij Trapkracht niet zal verbieden, maar dat een dergelijke manifestatie niet zonder politiebegeleiding kan plaatsvinden. De mensen van Trapkracht zijn dus gewaarschuwd.

Zo'n 150 fietsers (ik ben slecht in schattingen)? Prachtig weertje. Dat viel dus mee! Fietstocht van zo'n 20 kilometer langs een aantal positieve en pijnpunten voor fietsers in het Gentse centrum. Van de Vrijdagsmarkt gaat het over de aartsgevaarlijke Dampoort en de nieuwe Keizersbrug (een mooie verwezenlijking!) naar Gentbrugge (uitstekende nieuwe aanleg van de Leo Tertweillaan). Bezoekje aan nieuw sociaal wooncomplex in de Zebrastraat. Dan via de ring (het fietspad aan de Vlaamse Kaai biedt te weinig afscherming van het drukke en snelle verkeer) over de Heuvelpoort (druk, groot, onoverzichtelijk) naar de al even gevaarlijke (want onduidelijk en te snel) Sterre. Via de nieuw aangelegde Voskenslaan (inderdaad: iets te weinig plaats hier) naar het station (een ramp voor fietsers) en dan richting Watersportbaan. Via de Coupure, naar het groot kerkhof. De onderdoorgangen aan de Bargiebrug en de Guislainbrug zijn een droom voor fietsers en voorkomen gevaarlijk oversteken. Ook de fietsbrug over de Brugse Vaart is een pluspunt. Langs een fietspad over een oude spoorwegbedding naar de Bloemekenswijk.

Via de Bloemekenswijk (afslaan van de Nieuwe Vaart naar de Gebroeders de Smetstraat is zonder politiebgeleiding geen sinecure) langzaam terug naar het stadhuis, waar er afgesloten werd met een drankje aangeboden door de stad.

Geen incidenten en iedereen tevreden weer naar huis.

1 opmerking:

Anoniem zei

Ik ben ook gaan fietsen 51 km, zaterdag met name...mijn longen piepen nog...
:-) vandaag was 'tprecies wel beter weer, maar ik verotefde in de volkse sferen van het pleberiaanse vermaak: de sinksenfeesten :-)
Jeronimo
http://cms.skynetblogs.be