donderdag 20 december 2007

Blogs in De Pinte

Per toeval heb ik een andere blog uit De Pinte ontdekt. De blog luistert naar de welluidende naam Elei Suladan. Dat betekent volgens de blogger De dromen van Karel in de fictieve taal van J.R. Tolkien in The Lord of the Rings.

De blogger is een jonge gast die in Gent aan de unief zit. Ik meen hem in De Pinte al gezien te hebben aan het station, te oordelen naar een foto op zijn blog. Hoewel, veel van die jonge gasten lijken op elkaar. Edoch, ik sta bijna elke morgen tussen die jonge gasten op de trein gedrumd tussen De Pinte en Gent-Sint-Pieters. Overvolle treinen met scholieren, studenten en pendelaars. De eerste twee categorieën stappen in Gent uit en dan heb ik gelukkig een zitplaats tot in Brussel. Maar dit terzijde.

Er zullen in De Pinte nog wel bloggers zijn. De blogs schieten overal als paddestoelen uit de grond. Ik zou weer eens mijn toevlucht moeten nemen tot geourl om andere bloggers in buurt te ontdekken. Die website marcheert al twee dagen niet. Bestaat die site nog? Hoewel, niet iedereen voert die coördinaten in zijn blog in. Ik zal die ene Pintse blogger meteen maar op mijn blogroll zetten. Hoewel het verschil in leeftijd iets te groot is om veel voeling met elkaar te hebben. Het is toch altijd leuk te weten wat de jeugd uitsteek, denkt en voelt!

Ik heb een poging gedaan om mijn blog op technisch gebied wat te actualiseren. Er is nog werk aan: de blog moet nog wat meer gepersonaliseerd worden. Nu werk ik met een sjabloon uit Blogger. Ik merk dat veel bloggers recent overgestapt zijn naar Wordpress, dat meer mogelijkheden biedt qua layout. Misschien moet ik dat ook maar eens overwegen?

Nieuwere internetfenomenen als Twitter en Facebook moet ik nog leren kennen. Al heb ik over dat laatste negatieve signalen opgevangen. Daarstraks waren er op de trein twee twintigers over bezig. Eén ervan was op weg naar het N-VA-congres in Gent. Heel die evolutie op internetgebied is zo razendsnel dat je, zeker als je al wat ouder wordt, moeite hebt om dat allemaal bij te benen. Ik ben ook niet zo'n techneut. Hoewel ik een paar jaar webmaster geweest ben van Spirit Gent in die heroïsche pioniersjaren. Waar is de tijd? Het nam me zodanig in beslag dat ik het nadien wat rustiger aan gedaan heb.

Ik zal mijn blog ook wat meer moeten beginnen promoten, vrees ik. Ik heb maar een schamele Technorati Authority van 6. Maar mijn blog heeft ook een klein jaar zo goed als stilgelegen met die megaverhuis van Gent naar De Pinte vooral. Raar genoeg ben ik hem in de laatste verkiezingstijd terug beginnen aanzwengelen. Gelukkig heb ik nu eindelijk ook een nieuwe pc en heb ik die totaal verouderde weggegeven aan een vriend die nog nooit een computer gehad heeft. Hij kan er nog wat op oefenen. Hij is alvast Windows 98 aan het instuderen :-)

Ik post ook niet zo heel veel en wens dat eigenlijk zo te houden ook. Het bloggen mag geen obsessie, geen constante bezigheid worden. Ik wens ook nog andere dingen te doen. Ik ben niet van plan om, zoals sommigen, de hele dag door te posten over al wat ik doe, meemaak of denk. Enkel als ik iets bijzonders kwijt wil, komt die blog wel van pas.

4 opmerkingen:

Anoniem zei

Hoi Zwijger (nou... "Zwijger"..),

Mooie frisse en strakke layout van je vernieuwde blog. Ben dus weer op gang gekomen na jouw opmerking. Thanks. Ach ja, bloggen is leuk, maar het mag inderdaad geen obsessie worden. Ik moest even grinniken waar jij schreef dat je als "oude" tussen al die jongeren staat op de trein en dat je niet meer zo vlot de razendsnelle evolutie op internet kunt volgen... Nou moe, en ik dan ? Maar het is goed voor de brains, want voor de tv (de "lichtbak" las ik ergens) zit je toch maar te versuffen. Verder heb ik een beetje gerommeld met het HTML-deel in mijn blog en er wat "links" (niet politiek !) op gezet. Mag ik jouw adres er ook aan toevoegen ?
Groetjes,
Walter, aias Nimeus

Anoniem zei

Bedankt hoor, heb inmmiddels je blog toegevoegd. Maar hoe heb jij je mooie layout gemaakt ? Pas je alles aan in het sjabloon, dus in de html-code ?

Walter.

Dollo zei

Dag Zwijger. Ik geloof dat ik je al toegevoegd heb bij mijn links, dus wat Technorati betreft kan ik niet helpen..Facebook krijgt van mij nog het voordeel van de twijfel, het hééft wel iets, maar 't is even zoeken wat. Idem voor Twitter. Je kunt gerust accounts maken en er dan een hele tijd niets mee doen: intussen staat je URL naar deze blog er wel op en lok je lezers. Facebook is wel handig omdat er bijzonder veel mensen die bezig zijn met politiek op zitten en info over activiteiten uitwisselen en zo. Voila! Mooie blog, en natuurlijk kan je niet ganse dagen posten, want je moet ook nog buitenkomen om ergens over te kunnen schrijven;)

De Gentse Zwijger zei

@ Els: bedankt voor de steun! Ik bezoek jouw blog trouwens regelmatig, niet alleen voor de inhoud, maar ook om bij te blijven/bij te leren op internetgebied.

@ Nimeus: van sjabloon veranderen in Blogger is eenvoudig, maar je moet het wel op de juiste manier doen. Je moet beginnen met naar je huidige sjabloon te gaan in de html-code en dat ergens op te slaan (bvb op je bureaublad).
Dan gewoon een nieuw sjabloon kiezen in Blogger. De nieuwe sjabloons zijn beter en gemakkelijker te hanteren. Blogger zet zelf je voornaamste gegevens om naar het nieuwe sjabloon.
Dingen die niet vanzelf omgezet worden, haal je gewoon vanuit het bestand met je opgeslagen oude sjabloon via het systeem 'knippen en plakken'.
Het is ook gemakkelijker om nieuwe elementen aan je blog toe te voegen, bvb. de 'widget' laatste commentaren (hiervoor heb je echt wel de laatste versie van Blogger nodig). Hiervoor moet je gewoon 'nieuw pagina-element toevoegen' aanklikken en gewoon de html-code kopiëren en plakken van het bewuste pagina-element.
Ook MyBlogLog is wel plezant: je foto (of 'avatar') verschijnt dan op de pagina's van blogs die je bezoekt van bloggers die dat ook geïnstalleerd hebben en omgekeerd. Makkelijk te installeren: kijk maar op mijn blog bij MyBlogLOg. Gewoon aanklikken, een account aanmaken en de rest komt vanzelf.