dinsdag 13 mei 2008

Koers in De Pinte



Vlaanderen is een wielergek landje. Als je in Gent woont, merk je daar niet veel van. Maar even buiten Gent, tussen Gent en Deinze of Aalter of ten zuiden of zuidoosten van Gent des te meer.

Ook in De Pinte, waar er een vrij actieve wielerclub is. Vorig weekend was het kermis in De Pinte. Niet alleen in De Pinte trouwens, maar ook in Nazareth. Ik had het vorig jaar bij de verkiezingen ook al gemerkt dat het hier in de streek op hetzelfde ogenblik overal kermis is. Economisch weinig efficiënt, maar ja!

Kermis betekent in Vlaanderen meestal koers. Zo ook in De Pinte. Gisteren, Pinkstermaandag, was er een koers voor elite dames. Ik passeerde toevallig en ben blijven kijken.


De organisatoren hadden wel reuzegeluk met het prachtige weer. Voor de rest zijn die kermiskoeresen op sportief gebied niet zo interessant. Er gebeurt niet zo veel. Vroeg in de wedstrijd was er een ontsnapping van zes dames en dat bleef zo tot het einde.




Tussen de rondjes rond de kerktoren is er een speaker die het aanwezige publiek entertaint. En natuurlijk ook aandacht vraagt voor de sponsors. Waaronder de lokale politiek. Hij had het o.a. over Christen-democraten Vlaams De Pinte-Zevergem. Ik vroeg me af wat voor een beest dat nu weer was. Een nieuwe splinterpartij, na de Vlaams Progressieven, Vlaams Belang en anderen? Dan viel mijn frank: natuurlijk bedoelde hij Christen-democratisch&Vlaams, afgekort CD&V! Ook de Open VLD kreeg een vermelding. Daar bleef het bij wat de gemeentepolitiek betrof, want de coalitie hier is CD&V-Open VLD.

De wedstrijd dan: het werd dus een spurt met zes, waarvan er zich twee dames afscheidden (zie foto, even na de finish. Dat heb je immers met die digitale toestelletjes, die zijn zo traag!) Het is de linkse dame die gewoonnen heeft. Tot mijn verbazing sprak ze Engels. Ik heb haar nog eens apart gekiekt: het is de linkse dame met helm en drinkbus.
Ze ziet er echt typisch Brits uit, niet?
Haar naam is Wyman. Ze verblijft al drie jaar in België. Het was haar eerste overrwinning. De tweede was ene La Toya - waarvan de familienaam me ontsnapt is - uit Aalter, de derde was een Hollandse.

Ik was echt verbaasd dat er zoveel deelneemsters waren. Het prijzengeld in dergelijke wedstrijden is niet indrukwekkend. Het zal dus wel meer voor de sport zijn dat ze deelnemen. Terwijl het materiaal, de uitrusting e.d. wel duur is!

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Schone koersbroekjes. Maar dat van die zwarte string erover, dat begrijp ik niet.

Groetjes van Georgina

De Gentse Zwijger zei

Toch sexy, niet?
Zelfs op een fiets wil een vrouw toch mooi zijn?