dinsdag 11 november 2008

11 november


11.11.08 001
Originally uploaded by degentsezwijger

11 november. Ik reed met de fiets naar de Westerbegraafplaats in Gent. Er was geen 11 novemberplechtigheid. Die had naar het schijnt plaats in het Zuidpark.

Ik doolde een beetje rond op het kerkhof en genoot (?) van de funeraire kunst. Ik trof er o.a. dit merkwaardig graf vol symboliek aan.

In Antwerpen zijn ze die kerkhoven helemaal aan het ontsluiten op het net. Kwestie van bepaalde merkwaardige graven al dan niet van bekende personen voor het nageslacht (en voor de surfer) te bewaren. Bijvoorbeeld: de virtuele ontsluiting van het Schoonselhof, de bekendste Antwerpse begraafplaats.

Misschien ook voor Gent geen slecht idee? Zodat we bijvoorbeeld zouden weten wie er begraven ligt in dit theatraal en een beetje protserig graf?

3 opmerkingen:

Anoniem zei

Mijn grootvader is daar uitgestrooid twintig jaar geleden. Een heel serene, ontroerende plek.

Was getekend

Anoniem zei

Het is toch op 1/11 dat de kerkhoven bezocht worden?

De Gentse Zwijger zei

@Els: ik was eigenlijk meer op zoek naar sporen van de 11 novemberherdenking. Ik heb er trouwens het graf van een Gentse gesneuvelde uit WOI bezocht. Eén met een literaire en culturele achtergrond. Quizvraag.

@Vandepotgerukte: mijn vader is ook uitgestrooid. Hij heeft geen eigen graf, alleen een naamplaatje op een stooiweide. Dat is, afgezien van alle andere, ook filosofische overwegingen, nogal onpersoonlijk. Ik heb de plaats dan ook niet bezocht rond Allerheiligen. Wat voor zin heeft het om daar bloemen te gaan leggen tussen een massa andere bloemen?
Ach ja, zolang we hen niet vergeten zijn...